fbpx

Prodělala jste covid s těžším průběhem? Nevíte jak začít cvičit? Každá nemoc by se měla nejprve důkladně vyležet. Typickou českou záležitostí je přecházení nemocí. Ať už kvůli zaměstnání či jiným povinnostem nechcete zůstat v posteli ani o den déle, abyste zkrátka něco nezmeškala. Přecházení nemocí vede k tomu, že se imunitní systém oslabí a Vy se snadno covid virem nakazíte znovu a je to od Vás neohleduplné vzhledem k Vašemu okolí. Jedná se tedy především o bezohlednost lidí vůči ostatním.

Kondici přes noc nezískáte

Stejně jako jste si svou kondici budovala před onemocněním, i nyní musíte myslet na své tělo a netlačit na pilu. Tělo si mnoho pamatuje, takže pomalým a nenásilným způsobem naleznete ztracenou kondici snadno. Po těžším průběhu musíte být obzvlášť trpělivá a začínat nejprve se správným dýcháním.

Problémy s dušností

S dušností se potýkají nejvíce pacienti, kteří byli propuštěni z nemocnice. Dušnost nás může trápit ještě měsíce po prodělání covid nákazy. V tomto případě můžete dech ztrácet i po propuštění z nemocnice kvůli oslabení a také kvůli ztrátě kondice. Pokud začnete znovu cvičit, Vaše problémy s dechem by měly s postupem času mizet. Dušnost je velmi nepříjemnou záležitostí, proto je důležité naučit se svůj dech kontrolovat a nepanikařit.

Dušnost nás může trápit ještě měsíce po prodělání covid nákazy

Pro snadné dýchání s covid nákazou

Měla byste se seznámit s několika pozicemi, ve kterých se Vám bude lépe dýchat a určitě si přijdete právě na takovou, která Vám bude nejlépe vyhovovat. V těchto polohách se Vám uvolní dýchací cesty:

  1. Na boku

Tuto pozici praktikujte na posteli. Na Vaši postel umístěte dostatek polštářů, které si vložíte pod hlavu a zároveň i pod krk. Lehněte si na bok a nohy pokrčte. Polštáře byste měla mít tak vysoké, abyste byla v pozici pololehu. Taková pozice je jednou z možných pro uvolnění dýchacích cest.

  1. Vsedě

Pokud se zrovna nenacházíte v blízkosti postele, vyzkoušejte tyto pozice vsedě. Obě pozice souvisí s náklonem těla dopředu. Při první pozici Vám postačí židle. Usaďte se na ni a nakloňte se dopředu. Vaše ruce mohou být volně položené na opěrkách, či v klíně. V druhé pozici využijte Váš pracovní stůl. Usaďte se a opět se nakloňte směrem dopředu. Svou hlavu a krk položte na stůl. Pro Vaše pohodlí využijte pod hlavu polštář, či svetr. Ruce nechte volně ležet na desce stolu.

  1. Ve stoje

I v tomto případě Vám postačí židle, či kuchyňská linka, zkrátka něco o co se můžete pevně opřít. Ve stoje se pouze nakloňte směrem dopředu a opřete se o plochu. I taková nenáročná poloha Vám může pomoci.

Jak cvičit po návratu z nemocnice?

Cvičením zlepšujete svou kondici, ale také náladu a myšlení. Cvičení je tedy velmi důležitou součástí právě při zotavení se z jakéhokoli onemocnění.

Abyste u cvičení zůstala, je důležité být motivována. I proto doporučujeme 21 motivačních tipů od Báry z Aury.

Základem cvičení je bezpečnost. I když jste před covid onemocněním neměla s pohybem žádný problém, měla byste se do kondice vracet pomalu a s rozmyslem. Pokud jste prošla velmi těžkým průběhem, měla byste začít cvičit pod dohledem jiné osoby, či se poradit se svým lékařem.

Uplatněte kaizen přístup ke cvičení. Měla jste lehčí průběh covid onemocnění a karanténa s omezením pohybu způsobila přibírání? I při zdravém stravování uplatníte kaizen – malé změny dlouhodobě.

Pravidla při sportu

Těmito pravidly by se měla řídit každá žena. Pokud prodělala covid, měla by o to více dbát na své bezpečí a pohodlí při vykonávání aktivit. Jako první byste neměla nikdy zapomínat na důkladné rozcvičení před sportem. Vaše tělo a svaly musí být při aktivitě dostatečně prohřáté a připravené na výkon. Časově zvolte takovou dobu, kdy Vaše tělo bude alespoň 60 minut po jídle. S plným žaludkem se Vám bude cvičit špatně.

A se stravou samozřejmě nezapomínejte na pitný režim, který je nutný dodržovat, aby se Vaše tělo čistilo a dobře regenerovalo.

Pokud jste prodělala covid, měla byste více dbát na své bezpečí při vykonávání aktivit
Pokud jste prodělala covid, měla byste více dbát na své bezpečí při vykonávání aktivit

Při cvičení nepodceňujte ani zvolení sportovního oblečení. Musíte se cítit pohodlně, aby Vás nikde nic neškrtilo.

Po cvičení se důkladně protáhněte. A nezapomínejte, že je Vaše tělo velmi oslabené. Proto se vyhněte pohybu ve vedrech a v chladných dnech cvičte uvnitř.

Pokud zrovna nejste typ na cvičení ve Vaší domácnosti, či na to nemáte prostor? Zajděte se podívat do dámského fitka Aura. Jedná se o menší a bezpečné prostředí pouze pro dámy.

Cvičení s přiměřenou zátěží

Pokud do cvičení zapojíte zátěž, měla byste kontrolovat svůj dech. Při pohybu se člověk zadýchává, na tom není nic špatného, ale nic se nemá přehánět. Pokud sotva popadáte dech, zpomalte, či zkuste nižší zátěž, či si na chvíli zcela odpočiňte a v klidu se prodýchejte.

Zadýchávání pocítíte především u kondičního cvičení. Takovému kondičnímu cvičení byste se měla věnovat cca 20 minut nejlépe pětkrát v týdnu. Příkladem může být i procházka v přírodě. Při ošklivém počasí nahraďte venkovní procházku chůzí na místě.

Příkladem kondičního cvičení po covid nemoci může být i procházka v přírodě
Příkladem kondičního cvičení po covid nemoci může být i procházka v přírodě

Pokud je pro Vás chůze na místě příliš lehká, dávejte kolena o něco výše, či použijte stupínek pro tzv. výstupy, nebo plyobox.

Pokud chůzi zvládáte bez dýchacích problémů, vhodnou aktivitou pro Vás je také běh, či jízda na kole. Takové aktivity jsou vhodné pro takové pacientky, které byly běhat zvyklé i před covid nemocí.

🤞 Výzva 21 emailů!

Přidejte se k 29 dalším! Získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech.

Tipy a rady pro lepší život.

Udržte si motivaci pro zdravý životní styl!

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

Posilujte také svaly

Díky silovému posilování se zlepší naše koordinace a navrátíme tělu postavu, o kterou jsme přišly v důsledku nemoci.

Doporučené je svaly posilovat třikrát týdně, což také doporučujeme všem klientkám v Auře.

Při silovém cvičení byste se neměla zadýchávat na takové úrovni jako při cvičení kondičním. V tomto případě se zaměřujete pouze na posílení svalové hmoty. Cvičte pomaleji, dávejte si pauzy a rozhodně se nedivte tomu, pokud Vaše tělo nedokáže odjet 5 sérií jako před nemocí.

Věříme, že covid onemocnění lze překonat a vrátit se k normálnímu životu.

Vysoká kolena, běh či jízda na kole vhodné pro ženy, které byly běhat zvyklé i před covid nemocí
Vysoká kolena, běh či jízda na kole vhodné pro ženy, které byly běhat zvyklé i před covid nemocí

Předchozí díly seriálu COVID:

Co nového na kruhovy.cz si můžete přečíst?

close

Výzva 21!

Přidejte se k 29 dalším!

Získáte 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech

Tipy a rady pro lepší život! Udržíte si tak motivaci pro zdravý životní styl.

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

close

🤞 Výzva 21 dní do emailu!

Přidejte se k 29 dalším, a získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech s tipy a radami pro lepší život. Nespamujeme: kdykoli se můžete odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů pro detaily.

🤞 Výzva 21 emailů!

Přidejte se k 29 dalším! Získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech.

Tipy a rady pro lepší život.

Udržte si motivaci pro zdravý životní styl!

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

By Diana Brožová

Od malička mě to táhlo ke sportu a především tanci, kterému jsem se věnovala závodně. Předtím jsem trávila hodně času pohybovým aktivitám typu aerobic, bříšní tanec, florbal. Teď mě hodně zajímá moje milovaná zumba. Ráda se vyřádím ve fitku aurafit.cz při posilování, pořádném kardiu a v létě při venkovních sportech. Sportování, pohyb a cvičení si nedokážu představit bez poslechu hlasité hudby!