fbpx

Kromě toho, že jsme to, co jíme, jsme také to, co si myslíme a přejeme.

Známé přísloví se kvůli době, kdy vládl koronavirus, pozměnilo. Jsme to, co děláme, i když nás potkala karanténa. I karanténa jde zvládnout takovou formou, aby negativně neovlivnila naši psychiku. Zároveň by karanténa neměla omezovat pohyb, ať ve formě domácího cvičení, či pohybu na čerstvém vzduchu.

Pohyb podporuje imunitu a zároveň posiluje oslabené tělo po prodělání covidu. Symptomy při dlouhém covidu mohou lidské tělo ovlivňovat ještě několik měsíců po nakažení virem. Je důležité se našemu tělu dostatečně věnovat a doplňovat vše potřebné, snažit se být především vyrovnaná a obklopovat se pozitivními faktory.

Pečujte o tělo pohybem

Aby naše tělo bylo zdravé, je nutné ho rozhýbat. Proto je důležité, abyste se začala hýbat co nejdříve po návratu z nemocnice. Ačkoliv musíte počítat s tím, že ze začátku na to musíte jít opatrně a Vaše tělo nevydrží tolik, jako před nemocí. Karanténa může být prospěšná pro vás i vaše okolí. Pokud jste covid prodělala, můžete mít delší následky.

Kvůli viru je vhodné se vyhýbat místům s velkou návštěvností. Nejen, když vaše karanténa skončí. Omezte sociální kontakty a noste roušky, respirátory. 

Dospělá žena by se za týden měla aktivně hýbat minimálně po dobu tří hodin. Ideální je však kolem pěti hodin týdně. Do této doby můžete započítat i svižnou chůzi, při které se alespoň mírně zadýcháváte. Ovšem po prodělání covidu byste měla s pohybem začínat opravdu pomalu. V první řadě byste se měla ujistit, že nemáte problémy s dušností. A až po nějaké době byste měla zapojit náročnější aerobní cvičení.

Karanténa může být prospěšná pro vás i vaše okolí.
Přehodnoťte svůj život a stanovte si životní priority a plán změny.
Karanténa může být prospěšná pro vás i vaše okolí.
Přehodnoťte svůj život a stanovte si životní priority a plán změny.

Vaše tělo je po nemoci oslabené a je tudíž náchylnější. Proto své procházky směřujte na místa, která jsou méně vyhledávaná. Vyhněte se turisticky známým cílům. Využijte auto k přemístění na klidné místo, kde budete s rodinou osamotě a budete se moct nadýchat čerstvého vzduchu bez ochrany úst.

Víte, proč se karanténa jmenuje karanténa?

Podle wikipedie, slovo karanténa pochází z italského slova quaranta (čtyřicet). Jde o označení období 40 dnů, po kterou byla na lodích po příjezdu do přístavu izolována posádka (zdraví i nemocní) bez možnosti vrátit se ke břehu. Původně trvala třicet dní (trentino), ale pak došlo k rozšíření na čtyřicet (quarantino). Tuto proceduru aplikoval od 70. let 14. století Dubrovník, který se tak bránil proti moru. Stejný postup začaly o něco později využívat i Benátky, Janov, Pisa nebo Marseille.

Vyzkoušet můžete také cvičení doma pomocí videí na internetu, či našich 21 tipů na cviky, které můžete provozovat sama v pohodlí domova.

A nezapomeňte, že i úklid Vašeho bytu může být velmi náročnou pohybovou aktivitou po prodělání nemoci.

Boj se spánkem a psychikou

Karanténa, zavřené obchody, restaurace, divadla, omezené kontakty a nakonec pobyt v nemocnici. Tohle všechno patří k době covidové. Všechny tyto podněty negativně působí na naši psychiku, která ovlivňuje kvalitu spánku. Kromě hypersenzitivních žen, na které tento stav působí velmi nepříznivě, může mít koronavirová doba dopad na zcela normální ženy.

Ženské pohlaví je od přírody celkově více empatické a také citlivé. Navíc je dokázáno, že dlouhým covidem trpí častěji právě ženy. Celá tato situace působí na psychiku všech a mezi první problémy patří poruchy spánku.

Stále se říká, že nejpodstatnější v životě je zdraví, to je nyní ale ohroženo a proto přichází noční můry a celkové narušení denního režimu kvůli strachu o blízké a nás samotných. Poruchou spánku můžou trpět i lidi, kteří mají starosti kvůli své práci a nedostatku financí na zajištění rodiny.

Karanténa je vhodné období pro dobití baterek.
Karanténa je vhodné období pro dobití baterek.

Aby toho nebylo málo: v dlouhém kovidu si až 90 % jedinců stěžuje na velkou únavu i několik týdnů až měsíců. Kromě únavy se hned na druhém místě umístila častá bolest hlavy. Oba tyto problémy můžeme zmírnit dostatečným spánkem. 

Spánkem regenerujeme

Při nedostatku spánku můžeme být podrážděné, bez nálady a ještě pokud jsme vyčerpané po nemoci. Možná jste si také všimla, že od prodělání covidu ani vaše soustředění není, co bývalo a paměť se také zhoršila. Sledujete, kolik hodin denně naspíte? Ne? Tak byste měla začít. Karanténa je vhodné období pro dobití baterek.

Spánek je nedílnou součástí života a pokud je tělo oslabené, spánek je opravdu léčivý. Ideální je stále sedm až osm hodin za noc. Za takovou dobu tělo stihne regenerovat buňky a zároveň předcházíte opakovanému nakažení. Vyhněte se na noc modrému světlu a spěte s otevřeným oknem, protože buňky ve Vašem těle potřebují k obnově kyslík.

Zdravé stravování a doporučené doplňky

Toto období je náročné i na Vaše stravování. Lidé se nudou přejídají a nevěnují pozornost tomu, kolik toho za den snědí.

Myslete na to, že Vaše tělo potřebuje opravdu hodně vitamínů a doplňujte především vitamin C a vitamin D. Ve Vašich doplňcích stravy by také neměl chybět zinek a selen.

🤞 Výzva 21 emailů!

Přidejte se k 29 dalším! Získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech.

Tipy a rady pro lepší život.

Udržte si motivaci pro zdravý životní styl!

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

Zároveň nezapomínejte na to, že karanténa člověka omezuje, a tak se přirozeně hýbe většinou mnohem méně, než při normálním denním režimu. Snažte se nepřejídat, spíše jíst do polosyta, ale opravdu kvalitní potraviny bohaté na antioxidanty, kterými posílíme imunitu. Mezi takové potraviny patří jablka, červené hrozny, švestky, lesní plody a ze zeleniny například rajčata, mrkev, česnek, brokolice. Antioxidanty nalezneme také v panenském olivovém oleji či v luštěninách a kakaových bobech.

Více o vitamínech se dozvíte z článků, které jsou cílené na potřebné látky pro naše tělo – viz série “21 doplňků pro ženy”.

Karanténa trvá nejméně 14 dní. Využijte sociální sítě a moderní prostředky komunikace pro kontakt s blízkými, a karanténa uteče rychleji :)
Karanténa trvá nejméně 14 dní. Využijte sociální sítě a moderní prostředky komunikace pro kontakt s blízkými, a karanténa uteče rychleji 🙂

Podpora a motivace ze strany blízkých

Nemoc je náročná pro naše tělo i pro naší mysl. Záleží na mnoha aspektech, jak rychle Vaše symptomy odejdou. I ta karanténa skončí. Některé zůstávají mnohem déle než bychom si samy přály. I přes omezené kontakty je důležité udržovat kontakt se svými blízkými alespoň v nějaké možné formě.

I krátký telefonát s kamarádkou Vás může namotivovat a dobře naladit, což je k uzdravení strašně důležité. Pokud potřebujete podporu, klidně si o ni sama řekněte!

Předchozí díly seriálu COVID:

Co nového na kruhovy.cz si můžete přečíst?

close

Výzva 21!

Přidejte se k 29 dalším!

Získáte 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech

Tipy a rady pro lepší život! Udržíte si tak motivaci pro zdravý životní styl.

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

close

🤞 Výzva 21 dní do emailu!

Přidejte se k 29 dalším, a získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech s tipy a radami pro lepší život. Nespamujeme: kdykoli se můžete odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů pro detaily.

🤞 Výzva 21 emailů!

Přidejte se k 29 dalším! Získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech.

Tipy a rady pro lepší život.

Udržte si motivaci pro zdravý životní styl!

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

By Diana Brožová

Od malička mě to táhlo ke sportu a především tanci, kterému jsem se věnovala závodně. Předtím jsem trávila hodně času pohybovým aktivitám typu aerobic, bříšní tanec, florbal. Teď mě hodně zajímá moje milovaná zumba. Ráda se vyřádím ve fitku aurafit.cz při posilování, pořádném kardiu a v létě při venkovních sportech. Sportování, pohyb a cvičení si nedokážu představit bez poslechu hlasité hudby!