fbpx

Sůl je nedílnou součástí našeho jídelníčku

Průměrná spotřeba soli ve vyspělých zemích je 3-8 g (dle některých zdrojů dokonce 9-13 g) denně. Sůl obsahuje sodík, ten v soli zastoupen cca ze 40 %, tj. cca 1 g sodíku ve 2,5 g soli. Přičemž doporučený příjem soli je do 5 g/ den. Z klinických studií vyplývá, že snížením příjmu soli z 9 g na 6 g dojde k výraznému snížení krevního tlaku.

Sodík jako osmoticky aktivní molekula, „na sebe“ váže vodu. Při zvýšeném příjmu sodíku v organizmu dochází k retenci vody a tedy nepříjemnému zavodňování.

Současně jeho zvýšený příjem způsobí vzestup sérové osmolality, na což reagují osmoreceptory zvýšeným pocitem žízně a následně dojde ke zvýšenému příjmu tekutin.

Také dochází ke zvýšenému vyplavování antidiuretického hormonu, který omezí diurézu, tedy vylučování moči. Při opakovaném zvýšeném příjmu sodíku dojde ke stabilizaci této rovnováhy a vzestupu arteriálního krevního tlaku.

Kromě zvýšení tlaku může sodík negativně působit na ledviny, kde mohou vznikat ledvinové kameny. Přispívá i k dalším závažným onemocněním.

Sůl je součástí prakticky všech průmyslově vyráběných potravin

Doporučenou denní dávku přijmeme konzumací běžné stravy, proto je další příjem soli, např. v podobě “dosolování”, zcela zbytečný. Tím pouze zvyšujeme denní přijímanou dávku soli. Slanost potravin je víceméně subjektivní vjem a je otázkou naučených zvyklostí. Slanou chuť lze nahradit vhodným kořením, chutí česneku atd.

Nicméně je nutné se obezřetně chovat i při používání průmyslově vyrobených kořenících směsí, jejich používání bývá často zrádné, protože právě v nich je obsah soli často vysoký.  

Sůl obsahuje i kupovaná sterilizovaná zelenina, pozor na to!
Sůl obsahuje i kupovaná sterilizovaná zelenina, pozor na to!

Proto je důležité vybírat kořenící směsi, kde sůl není

Obsah soli v potravinách je nejčastěji vyjádřen v gramech na 100 g výrobku, nebo výrobci potravin používají zkratku % GDA. Tato zkratka znamená Guideline Daily Amounts – doporučené denní množství.

TIP: Zařaďte do svého denního programu cvičení: zkuste třeba chůzi do schodů pro zadek snů!

Sůl je schovaná skutečně ve všech potravinách

Pokud se zaměříme například na zeleninu, v přirozeném stavu je v ní obsah soli minimální. Ale pokud budeme zeleninu vařit a vodu osolíme, ihned se obsah soli v zelenině prudce zvyšuje. POZOR! Nejvíce zákeřná je sterilizovaná zelenina, kde se jako konzervant používá právě sůl.    

Mezi potraviny s nízkým obsahem sodíku lze počítat:

  • ovoce,
  • čerstvou zeleninu,
  • cukr,
  • ryby,
  • čerstvé maso, drůbež,
  • mléko a mléčné výrobky (kromě tvrdých a tavených).

Potraviny s vysokým obsahem sodíku:

  • uzené masné výrobky,
  • tvrdé a tavené sýry,
  • sušené polévky, které sůl hodně nadužívají,
  • zelenina ve slaném nálevu,
  • některé druhy chleba a pečiva

Co nového si můžete přečíst?

close

Výzva 21!

Přidejte se k 29 dalším!

Získáte 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech

Tipy a rady pro lepší život! Udržíte si tak motivaci pro zdravý životní styl.

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

close

🤞 Výzva 21 dní do emailu!

Přidejte se k 29 dalším, a získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech s tipy a radami pro lepší život. Nespamujeme: kdykoli se můžete odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů pro detaily.

🤞 Výzva 21 emailů!

Přidejte se k 29 dalším! Získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech.

Tipy a rady pro lepší život.

Udržte si motivaci pro zdravý životní styl!

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.