fbpx

Je opravdu sůl nad zlato?

Sůl je nedílnou součástí našeho jídelníčku

Průměrná spotřeba soli ve vyspělých zemích je 3-8 g (dle některých zdrojů dokonce 9-13 g) denně. Sůl obsahuje sodík, ten v soli zastoupen cca ze 40 %, tj. cca 1 g sodíku ve 2,5 g soli. Přičemž doporučený příjem soli je do 5 g/ den. Z klinických studií vyplývá, že snížením příjmu soli z 9 g na 6 g dojde k výraznému snížení krevního tlaku.

Sodík jako osmoticky aktivní molekula, „na sebe“ váže vodu. Při zvýšeném příjmu sodíku v organizmu dochází k retenci vody a tedy nepříjemnému zavodňování.

Současně jeho zvýšený příjem způsobí vzestup sérové osmolality, na což reagují osmoreceptory zvýšeným pocitem žízně a následně dojde ke zvýšenému příjmu tekutin.

Také dochází ke zvýšenému vyplavování antidiuretického hormonu, který omezí diurézu, tedy vylučování moči. Při opakovaném zvýšeném příjmu sodíku dojde ke stabilizaci této rovnováhy a vzestupu arteriálního krevního tlaku.

Kromě zvýšení tlaku může sodík negativně působit na ledviny, kde mohou vznikat ledvinové kameny. Přispívá i k dalším závažným onemocněním.

Sůl je součástí prakticky všech průmyslově vyráběných potravin

Doporučenou denní dávku přijmeme konzumací běžné stravy, proto je další příjem soli, např. v podobě „dosolování“, zcela zbytečný. Tím pouze zvyšujeme denní přijímanou dávku soli. Slanost potravin je víceméně subjektivní vjem a je otázkou naučených zvyklostí. Slanou chuť lze nahradit vhodným kořením, chutí česneku atd.

Nicméně je nutné se obezřetně chovat i při používání průmyslově vyrobených kořenících směsí, jejich používání bývá často zrádné, protože právě v nich je obsah soli často vysoký.  

Sůl obsahuje i kupovaná sterilizovaná zelenina, pozor na to!
Sůl obsahuje i kupovaná sterilizovaná zelenina, pozor na to!

Proto je důležité vybírat kořenící směsi, kde sůl není

Obsah soli v potravinách je nejčastěji vyjádřen v gramech na 100 g výrobku, nebo výrobci potravin používají zkratku % GDA. Tato zkratka znamená Guideline Daily Amounts – doporučené denní množství.

TIP: Zařaďte do svého denního programu cvičení: zkuste třeba chůzi do schodů pro zadek snů!

Sůl je schovaná skutečně ve všech potravinách

Pokud se zaměříme například na zeleninu, v přirozeném stavu je v ní obsah soli minimální. Ale pokud budeme zeleninu vařit a vodu osolíme, ihned se obsah soli v zelenině prudce zvyšuje. POZOR! Nejvíce zákeřná je sterilizovaná zelenina, kde se jako konzervant používá právě sůl.    

Mezi potraviny s nízkým obsahem sodíku lze počítat:

  • ovoce,
  • čerstvou zeleninu,
  • cukr,
  • ryby,
  • čerstvé maso, drůbež,
  • mléko a mléčné výrobky (kromě tvrdých a tavených).

Potraviny s vysokým obsahem sodíku:

  • uzené masné výrobky,
  • tvrdé a tavené sýry,
  • sušené polévky, které sůl hodně nadužívají,
  • zelenina ve slaném nálevu,
  • některé druhy chleba a pečiva

Co nového si můžete přečíst?

close

🤞 Výzva 21 dní do emailu!

Přidejte se k nám a získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech s tipy a radami pro lepší život. Nespamujeme: kdykoli se můžete odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů pro detaily.

close

Výzva 21 zDARma!

Přidejte se k mnoha dalším čtenářkám! Každý den dostanete na váš nejlepší email souhrn informací pro lepší motivaci.

A čekají na vás i dárky a překvapení! Zajímavé čtení pro každou aktivní ženu plné novinek.

Získáte 21 emailů zDARma ve 21 dnech!

Udržíte si motivaci pro zdravý životní styl. Pravidelný souhrn těch nejlepších novinek, které nejspíš neznáte.

Tipy a rady pro lepší život nejen pro ženy!

Zadejte email, na který chodíte nejčastěji. A zkontrolujte si hned zítra schránku, kdyby náhodou spadly motivační emaily do spamu.

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

Shopping Cart
Scroll to Top