fbpx

Co je to ta vláknina?

Je nestravitelná součást stravy vždy rostlinného původu. Náš trávicí systém ji neumí štěpit, a proto není pro nás vláknina zdrojem energie.

Vlákninu lze podle její rozpustnosti ve vodě rozdělit na vlákninu rozpustnou a vlákninu nerozpustnou.

 Z jakých zdrojů získáváme vlákninu ?

K hlavním zdrojům vlákniny patří obiloviny, luštěniny, zelenina, ovoce, semínka a ořechy. Nejvíce vlákniny najdeme v povrchách zrna, proto je vhodné konzumovat hlavně výrobky celozrnné.   Hodně vlákniny je také v bobulovitém ovoci, které obsahuje drobná semínka – např. angrešt, nebo rybíz. 

Super zdrojem vlákniny je rybíz
Super zdrojem vlákniny je rybíz

K příjmu vlákniny mohou přispívat i tzv. funkční potraviny obohacené vlákninou, tyto potraviny přitom nemusí být nutně rostlinného původu (např. jogurtové mléko s obsahem vlákniny).

Střevní kartáč v těle

Vláknina také váže různé látky
Vláknina také váže různé látky

Vláknina velmi dobře váže vodu. Hlavně nerozpustná vláknina dobře bobtná a zvětšuje tak objem střevního obsahu. Vláknina také váže různé látky (žlučové soli, minerální látky, stopové prvky) a urychluje jejich vylučování z těla.

Rozpustná vláknina je zase štěpena ve střevě pomocí bakteriálních enzymů, přispívá tak i k výživě těchto mikrobů, jež blahodárně působí na střevní trakt i na celkovou imunitu. 

V čem nám pomáhá?

  • Reguluje naše trávení
  • pomáhá udržovat přiměřenou tělesnou hmotnost
  • snižuje riziko vzniku onemocnění nádorem tlustého střeva a konečníku
  • pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a tuků v krvi
  • zpomaluje vstřebávání cukru ze střeva do krve.
  • pomáhá odstraňovat z těla některé škodlivé látky

6 megafaktů o vláknině

Vlákninu nejsme schopni trávit a tedy ani získat z ní energii. Proto potraviny obsahující více vlákniny vyvolají delší pocit nasycení, zaplní žaludek, ale nezvyšují energetický příjem. Celozrnný rohlík nás zasytí na mnohem delší dobu než ten bílý.

Vláknina intenzivně přijímá vodu – bobtná. Abychom této vlastnosti využili, musíme dostatečně pít v průběhu celého dne. Nabobtnaná vláknina udržuje obsah střev vláčný a dostatečném objemu, tím usnadňuje jeho průchod střevem a brání zácpě, upravuje vyprazdňování. Při nedostatečném pití může zvýšený příjem vlákniny vyvolat zácpu. 

Vláknina váže na sebe různé látky z obsahu střev. Vazbou nežádoucích látek chrání sliznici střev před poškozením a má tedy protirakovinný a ochranný účinek na trávicí soustavu. 

Vláknina zpomaluje vstřebávání cukrů, snižuje vstřebání tuků z potravy. 

Podporuje regeneraci střevní sliznice a aktivuje imunitní systém, čím rovněž přispívá k prevenci rakoviny tlustého střeva a konečníku.

Proč je dostatek vlákniny doporučován při redukčních dietách?

Je pro naše tělo zdrojem energie. Při tom jsou ale potraviny s vyšším obsahem vlákniny poměrně sytivé (strava je objemnější) a dlouho setrvávají v žaludku, proto zaženou hlad na delší dobu, je vlastně takový retardér na silnici – zpomaluje trávení  a vstřebávání toho, co jsme snědli.

Kolik vlákniny bychom měli každý den sníst?

Podle doporučení Světové zdravotnické organizace je doporučený denní příjem pro dospělého člověka asi 20-35 g vlákniny na den. Skutečná konzumace je u nás většinou podstatně nižší.

Skutečná konzumace vlákniny je u nás většinou podstatně nižší.
Skutečná konzumace vlákniny je u nás většinou podstatně nižší.

Má konzumace vlákniny i nevýhody?

Ano, i když konzumace vlákniny přináší zejména pozitiva, někdy musíme i zpozornět.

  • Pokud máte nedostatek tekutin a nedostatkem pohybu, může dojít při zvýšené konzumaci vlákniny k zácpě.
  • Vláknina na sebe váže různé látky, proto lidé, kteří konzumují především rostlinnou stravu nebo svou stravu obohacují vlákninou, by měli věnovat pozornost dostatečnému příjmu minerálních látek, hlavně železa, zinku, hořčíku a vápníku.

Zajímají vás i naše další související články z řady “21x Výživa”, běžte na web kruhový.cz a pokud chcete vědět více o nás, mrkněte na aurafit.cz

close

Výzva 21!

Přidejte se k 27 dalším!

Získáte 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech

Tipy a rady pro lepší život! Udržíte si tak motivaci pro zdravý životní styl.

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

close

🤞 Výzva 21 dní do emailu!

Přidejte se k 27 dalším, a získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech s tipy a radami pro lepší život. Nespamujeme: kdykoli se můžete odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů pro detaily.

🤞 Výzva 21 emailů!

Přidejte se k 27 dalším! Získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech.

Tipy a rady pro lepší život.

Udržte si motivaci pro zdravý životní styl!

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

By Kateřina Feszanicz

Vystudovaná Wellness specialistka na fakultě tělesné výchovy a sportu Palestra. Jsem výživová poradkyně, manažerka aurafit.cz, maminka malého Matyáše, amatérská herečka. Bývalá triatlonistka, nadšená cestovatelka a kuchařka :o)