fbpx

Druhým zástupcem vitaminů skupiny B je vitamin B2 nazývaný riboflavin. Potřebujeme ho pro metabolismus všech živin – sacharidů, tuků i bílkovin. Mimo to je vitamin B2 důležitý pro naši silnou imunitu a celkově správný růst organismu.

K čemu nám vitamin B2 vlastně slouží?

Podílí se na krvetvorbě, neboť napomáhá vstřebávání železa. Udržení krásné zdravé pokožky, vlasů, nehtů a dobrého stavu sliznic (např. úst) také závisí na příjmu vitaminu B2. Jeho vysoká koncentrace je i v oku a je tedy nezbytný pro to, abychom dobře reagovali na změnu světla. 

Vitamin B2 důležitý pro silnou imunitu
Vitamin B2 důležitý pro silnou imunitu

Není éčko jako éčko

Vitamin B2 má žlutozelenou až žlutooranžovou barvu. V potravinářství se používá jako přídatná látka nebo jinými slovy „éčko“. Můžete ho tak najít například v dětských snídaňových cereáliích, pečivu, majonézách, arašídovém másle či mléčných výrobcích pod označením E 101. Některá éčka jsou tedy přirozeně se vyskytující látky, kterých je zbytečné se bát.

Doporučená dávka pro vitamin B2

Vitamin B2 se nám bohužel v těle nedokáže nikde „schovávat na horší časy“. Je tedy nutné ho neustále dodávat stejně jako ostatní vitaminy rozpustné ve vodě. Denně se doporučuje přijmout 1,2 – 1,5 mg vitaminu B2.

Vyšší dávka je potřebná v těhotenství i při kojení, při léčbě antibiotiky a chronických onemocněních a dále u pacientů s psychickými poruchami. Udává se, že stejně jako u vitaminu B1 negativně ovlivňuje jeho vstřebávání alkohol

Vitamin B2 má žlutozelenou až žlutooranžovou barvu a v potravinářství se používá jako přídatná látka nebo jinými slovy „éčko“ E 101
Vitamin B2 má žlutozelenou až žlutooranžovou barvu a v potravinářství se používá jako přídatná látka nebo jinými slovy „éčko“ E 101

Co jíst pro vitamin B2

Vzhledem k tomu, že vitamin B2 patří k nejrozšířenějším vitaminům, máme ho většinou z běžné stravy dostatek.

Potraviny obsahující vitamin B2 jsou například maso, listový špenát, luštěniny
Potraviny obsahující vitamin B2 jsou například maso, listový špenát, luštěniny

V jakých potravinách se tedy ukrývá? Jeho hlavními zdroji ve výživě jsou:

  • vejce,
  • maso,
  • mléko a mléčné výrobky,
  • ryby,
  • kvasnice
  • a játra.

Z rostlinných produktů získáme vitaminu B2 menší množství, ale všechno se počítá! Můžete tedy sáhnout po luštěninách, celozrnných obilovinách, listové zelenině (špenát) či houbách.

POZOR! Nedostatek vitaminu B2 se může často vyskytnout u těhotných nebo kojících žen, které se stravují vegansky. Hladina tohoto vitaminu se pak musí sledovat i u narozeného dítěte.

Mléko matky veganky neobsahuje dostatečné množství vitaminu B2 a deficit tak hrozí i miminku!

Díky rozpustnosti ve vodě se přebytek vitaminu B2 vylučuje močí a předávkování nebo nějaké toxické působení zvýšených dávek není známo. Přesto je však dobré se doporučených dávek držet, nadbytečný příjem by byl stejně ve finále zbytečný a tělo by se ho zbavilo. 

Když vitamin B2 chybí, dochází ke zvýšené tvorbě aftů, prasklinám ústních koutků
Když vitamin B2 chybí, dochází ke zvýšené tvorbě aftů, prasklinám ústních koutků

Pozor na prasklé koutky

Na nedostatek vitaminu B2 si musíme dávat pozor. Vyvolává totiž nežádoucí změny na našem těle. Nižší příjem se projevuje únavou a poruchami koncentrace. Nejčastěji dochází ke zvýšené tvorbě aftů, prasklinám ústních koutků, zánětům a bolestivosti jazyka a rtů.

Chybějící vitamin B2 se projevuje fotofobií a záněty očí
Chybějící vitamin B2 se projevuje fotofobií a záněty očí

Může se také vyskytnout suchá, šupinatá kůže, akné lámavost nehtů či rychlejší maštění vlasů. Deficit vitaminu B2 postihuje ale i naše oči, které jsou pak více citlivé na světlo (tzv. fotofobie = světloplachost) a vznikají v nich různé záněty (např. spojivek).

Dlouhodobý nedostatek vitaminu B2 také zhoršuje vstřebávání železa, což způsobuje poruchu tvorby červených krvinek a má za následek anémii. 

close

Výzva 21!

Přidejte se k 29 dalším!

Získáte 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech

Tipy a rady pro lepší život! Udržíte si tak motivaci pro zdravý životní styl.

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

close

🤞 Výzva 21 dní do emailu!

Přidejte se k 29 dalším, a získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech s tipy a radami pro lepší život. Nespamujeme: kdykoli se můžete odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů pro detaily.

🤞 Výzva 21 emailů!

Přidejte se k 29 dalším! Získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech.

Tipy a rady pro lepší život.

Udržte si motivaci pro zdravý životní styl!

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

By Markéta Strankmüllerová

Absolvovala jsem obor Výživa a potraviny na České zemědělské univerzitě v Praze. Baví mě sport od aurafit.cz kruháče a silového cvičení až po běh, kolo a plavání. Miluji zdravou a hlavně chutnou stravu, baví mě cestování a poznávání nových lidí, rodina, kamarádi a hudba.

Napsat komentář