fbpx

Hojení ran a mnohé další funkce zinku


Dalším mikroelementem, který musíme našemu organismu dodávat, je zinek. V lidském těle se ho nachází zhruba 2 – 3 gramy, přičemž ho nalezneme hlavně v kostech, svalech, játrech, ledvinách, ale i v naší kůži, vlasech a nehtech. Zinek je součástí velkého počtu enzymů, ovlivňuje činnost některých hormonů a má v našem těle mnoho dalších funkcí. Jednou z nich je účast na syntéze nukleových kyselin, které jsou potřebné pro dělení a růst buněk, a tedy i pro rozmnožování, růst a vývoj organismu.

Kromě toho, že má zinek vliv na správnou činnost našich reprodukčních orgánů (vaječníků a varlat), podporuje i imunitní systém.

Chcete ještě více podpořit svůj imunitní systém? Cvičením tomu velmi pomůžete, proto navštivte aurafit.cz a dorazte na první zkušební trénink zdarma.

Může nám tak pomoci snížit výskyt nachlazení, bolestí v krku a podobně. Mezi další významné funkce zinku patří podpora hojení ran a antioxidační působení. Zinek také ovlivňuje produkci inzulinu (hormon snižující hladinu glukózy v krvi) a metabolismus sacharidů a bílkovin. Zinek má dále účast v metabolismu vitaminu A, který je velmi důležitý pro náš zrak a určité množství zinku se tak nachází v oku. V neposlední řadě přispívá zinek k udržení zdravých kostí a krásných vlasů, nehtů a pokožky. 

Kolik zinku denně přijmout


Doporučená denní dávka zinku představuje zhruba 15 mg, přičemž v těhotenství a při kojení se jako u většiny ostatních minerálních látek a vitaminů doporučuje toto množství navýšit. Denní potřebu také zvyšuje nadměrný příjem železa, mědi, vlákniny a fytátů, které se nachází v potravinách rostlinného původu. 

Doporučená denní dávka zinku představuje zhruba 15 mg, přičemž v těhotenství a při kojení se jako u většiny ostatních minerálních látek a vitaminů doporučuje toto množství navýšit
Doporučená denní dávka zinku představuje zhruba 15 mg, přičemž v těhotenství a při kojení se jako u většiny ostatních minerálních látek a vitaminů doporučuje toto množství navýšit

Zkuste ústřice😊


Podobně jako tomu bylo s rozdílnou využitelností železa u rostlinné a živočišné stravy, je i v případě zinku jeho využitelnost z potravin živočišného původu lepší. Jak již bylo naznačeno výše, využitelnost zinku ze stravy totiž negativně ovlivňuje vláknina a fytáty. Naopak na využití zinku pozitivně působí větší množství živočišných bílkovin (konkrétně aminokyselin) ve stravě. Mezi hlavní zdroje zinku ve výživě tedy řadíme maso (hovězí, vepřové i drůbež) a masné výrobky, vnitřnosti (především játra), vejce, mléko, sýry a také ryby a mořské plody jako například ústřice! Z rostlinných potravin se můžeme pro získání zinku zaměřit na celozrnné obiloviny, luštěniny nebo ořechy.

Plody jako například ústřice jsou skvělým zdrojem vitaminu zinek
Plody jako například ústřice jsou skvělým zdrojem vitaminu zinek

Rizika nadměrného a nedostatečného množství


Zásoba zinku v našem těle je malá a je tak nutné ho pravidelně doplňovat. Ovšem, jak už jistě víme, nic se nemá přehánět, protože i zinkem je možné se předávkovat. Toto je třeba mít na paměti hlavně při užívání zinku ve formě tablet, z běžné stravy je předávkování ním nepravděpodobné. Nadměrné množství zinku se projevuje zvracením, průjmem, bolestí hlavy či horečkou. Příliš velký příjem zinku také může narušovat metabolismus železa, což může vést k nedostatku železa, a tedy i k anémii. 

Zásoba zinku v našem těle je malá a je tak nutné ho pravidelně doplňovat.
Zásoba zinku v našem těle je malá a je tak nutné ho pravidelně doplňovat

Nedostatek zinku je častější spíše v rozvojových zemích, kde často souvisí s nedostatkem bílkovin ve stravě.

U nás mohou být nedostatkem zinku ohroženi lidé, kteří vyřazují ze své stravy živočišné produkty (vegetariáni a především vegani), osoby s onemocněními trávicího traktu, kterým se bohužel nedokáže zinek do těla dostatečně vstřebávat nebo také alkoholici. Mezi příznaky deficitu zinku patří ztráta chuti k jídlu a porucha vnímání chuti, špatně se hojící rány, vypadávání vlasů či poruchy nehtů a kůže. Nedostatek zinku dále způsobuje zpomalení růstu, zhoršenou činnost pohlavních orgánů (až neplodnost), sníženou obranyschopnost organismu a poruchy zraku.

Důležité je si dát pozor na nedostatek zinku v těhotenství, neboť může být příčinou zpomalení růstu plodu a špatného vývoje centrální nervové soustavy (mozku a míchy).  

close

Výzva 21!

Přidejte se k 29 dalším!

Získáte 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech

Tipy a rady pro lepší život! Udržíte si tak motivaci pro zdravý životní styl.

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

close

🤞 Výzva 21 dní do emailu!

Přidejte se k 29 dalším, a získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech s tipy a radami pro lepší život. Nespamujeme: kdykoli se můžete odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů pro detaily.

🤞 Výzva 21 emailů!

Přidejte se k 29 dalším! Získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech.

Tipy a rady pro lepší život.

Udržte si motivaci pro zdravý životní styl!

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

By Markéta Strankmüllerová

Absolvovala jsem obor Výživa a potraviny na České zemědělské univerzitě v Praze. Baví mě sport od aurafit.cz kruháče a silového cvičení až po běh, kolo a plavání. Miluji zdravou a hlavně chutnou stravu, baví mě cestování a poznávání nových lidí, rodina, kamarádi a hudba.