fbpx

Vitamin A zdroje, tablety, předávkování 2/21

Vitamin A neboli retinol je prvním z lipofilních vitaminů (tedy vitaminů rozpustných v tucích), o kterém si řekneme podrobnější informace.

Nejen oči jako ostříž díky retinolu

Vitamin A má především nezastupitelný vliv na náš zrak, kdy se ve formě retinalu podílí v sítnici oka na barevném vidění.

To však není všechno, vitamin A má také antioxidační vlastnosti. Potřebujeme jej pro:

  • správnou funkci imunitního systému,
  • vývoj sliznic a kostí,
  • reprodukci a v neposlední řadě
  • pro krásné vlasy, nehty a kůži. 

Od kdy známe vitamin A?

Retinol patří mezi nejdéle známé vitaminy. Už v první polovině minulého století bylo zjištěno, že tato v tuku rozpustná látka získaná z tresčích jater či vaječného žloutku podporuje růst laboratorních zvířat. V roce 1940 byl zároveň vitamin A poprvé použit k léčení některých kožních onemocnění.

V dnešní době je vitamin A syntetizovaný z ropy jako vstupní suroviny. Výroba vitaminu A produkuje také velké množství aromatických látek, které se pak využití v aromatech potravinách (podskupina éček v potravinách)

Kolik „áčka“ denně potřebujeme?

Vzhledem k významu tohoto vitaminu pro naše zdraví bychom jeho příjem neměli zanedbávat. Doporučená denní dávka vitaminu A pro ženy činí 0,8 mg. Pro zajištění této dávky postačí např. zhruba 100 g mrkve nebo cca 200 g tuňáka. 

Mrkvička pro zdravá očička?

Přímo ve formě retinolu se nachází v potravinách živočišného původu – tedy např. v játrech, rybím tuku, rybím a dalším mase, vaječném žloutku, mléčných výrobcích. Proto játra s mrkví můžeme doporučit 🙂

Vitamin A je obsažen ve vajíčkách, tresčích játrech, rybím mase
Vitamin A je obsažen ve vajíčkách, tresčích játrech, rybím mase

Rostlinné zdroje pak obsahují karotenoidy. Karotenoidy (zejména beta-karoten) mají funkci provitaminu, což znamená, že se nám následně v těle přeměňují na potřebný vitamin A.

Mrkev je dobrá pro vitamin A, a ještě vyšší obsah mají třeba sladké brambory neboli batáty
Mrkev je dobrá pro vitamin A, a ještě vyšší obsah mají třeba sladké brambory neboli batáty

Tímto způsobem tak můžeme retinol získat z ovoce a zeleniny – z mrkve, papriky, rajčat, meruněk, broskví, ale také naťové a listové zeleniny (např. zelí, špenát). A je to zdravější než polykat tablety.

Zakápnutí syrového zeleninového salátu zdravým olejem pomáhá vitamin A zpracovat
Zakápnutí syrového zeleninového salátu zdravým olejem pomáhá vitamin A zpracovat

Měli bychom také vědět, že pro lepší využitelnost karotenoidů je vhodné ke konzumaci zeleniny přidat nějaký zdroj tuků – salát doporučujeme zakápnout např. olivovým olejem. Podpoříme tak vstřebání vitaminu i celkovou chutnost pokrmu. Dvě mouchy jednou ranou! 😊

Věděly jste?

Dostupnost karotenoidů (a tím pádem i přísun vitaminu A) ze zeleniny se také zvyšuje v průběhu vaření. Takže mrkev, batáty, tykev, kapustu apod. klidně uvařte a podávejte 🙂

Vitamin A v případě nedostatku

Nedostatek vitaminu A nám tělo může signalizovat šeroslepostí, poruchou obranyschopnosti, zvýšenou únavou, nechutenstvím, poruchami plodnosti nebo také suchou a šupinatou kůží a lámavostí nehtů a vlasů. 

Nic se nemá přehánět, ani příjem vitaminu A

Vzhledem k tomu, že se nám vitamin A ukládá v játrech, máme zde zásoby na dosti dlouhou dobu. Na druhou stranu je však možné se jím předávkovat. Zvýšené množství tohoto vitamínu je potom podobně škodlivé jako jeho nedostatek a může být akutní (při jednorázovém požití velké dávky) či chronické (dlouhodobé užívání vyšších dávek).

Akutní toxicita se projevuje především bolestmi hlavy, nevolností, zvracením a rozmazaným viděním. Kdežto chronická toxicita má za následek bolesti kloubů, šupinatění pokožky, praskliny rtů, vypadávání vlasů nebo dokonce i zvětšení jater. 

Vitamin A ve formě tablet raději po poradě s lékařem či lékárníkem.
Vitamin A ve formě tablet raději po poradě s lékařem či lékárníkem.


Zní to děsivě, ale rozhodně se nemusíte od teď bát zakousnout se do mrkve. 😊 Předávkování vitaminem z běžně konzumovaného množství potravin nám nehrozí. Nebezpečí může představovat spíše nerozumné užívání doplňků stravy, kdy byste měli vždy dodržovat doporučenou dávku a poradit se s lékárníkem. Na pozoru by se měly mít zejména těhotné ženy. Ty mají sice zvýšenou potřebu tohoto vitaminu, při nadměrném množství by ale mohlo dojít k poškození plodu. 

Musíme se tedy i v případě vitaminů řídit starým známým pravidlem: „všeho moc škodí“.

Už víte, jak správně doplňovat vitamin A? Především jídlem!

Co dál si můžete přečíst:

close

🤞 Výzva 21 dní do emailu!

Přidejte se k nám a získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech s tipy a radami pro lepší život. Nespamujeme: kdykoli se můžete odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů pro detaily.

close

Výzva 21 zDARma!

Přidejte se k mnoha dalším čtenářkám! Každý den dostanete na váš nejlepší email souhrn informací pro lepší motivaci.

A čekají na vás i dárky a překvapení! Zajímavé čtení pro každou aktivní ženu plné novinek.

Získáte 21 emailů zDARma ve 21 dnech!

Udržíte si motivaci pro zdravý životní styl. Pravidelný souhrn těch nejlepších novinek, které nejspíš neznáte.

Tipy a rady pro lepší život nejen pro ženy!

Zadejte email, na který chodíte nejčastěji. A zkontrolujte si hned zítra schránku, kdyby náhodou spadly motivační emaily do spamu.

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

Shopping Cart
Scroll to Top