fbpx

Praktické tipy ve výživě dětí – „21x Výživa“ 5/21

Skladba jídelníčku aneb praktické tipy, co tedy konkrétně svým dětem vařit

Jednou z hlavních zásad zdravého stravování je pravidelnost a správná skladba jídelníčku. Děti by měly jíst 5x – 6x denně v časovém rozestupu cca 3 hodin, v případě nepravidelnosti si tělo začne šetřit energii na horší časy, což může vést k nadváze, či obezitě.

Snídaně

Snídani by děti neměly nikdy vynechávat. Dodává energii do celého dne. Energie získaná ze snídaně ovlivňuje tělesnou i duševní výkonost.

Celozrnné pečivo, cereálie, ovesné vločky ve výživě dětí
Celozrnné pečivo, cereálie, ovesné vločky ve výživě dětí

Snídaně by se měla skládat z bílkovin (mléko, jogurt, kefír, sýr, šunka, tvaroh) a sacharidů (celozrnné pečivo, cereálie, ovesné vločky) a součástí by vždy měl být nápoj. Ať už teplý, jako čaj, nebo kakao, nebo studený, jako stolní voda, nebo ředěný 100% džus. Nevhodné ke snídani jsou cereálie obohacené o cukry a tuky nebo sladké pečivo. 

Vhodné příklady snídaně

  • pečivo s lučinou, plátek sýra, nebo kvalitní šunky, zelenina
  • pečivo s pomazánkou (ředkvičková, tvarohová), zelenina
  • cereálie s mlékem, nebo bílým jogurtem a kouskem ovoce
  • ovesná kaše s ovocem a oříšky
  • ochucený jogurtový nápoj, ovoce
  • palačinky z ovesných vloček s domácí marmeládou a ovocem
  • lívance z banánů a vajec s javorovým sirupem

Dopolední svačina ve výživě dětí

Svačina by se měla skládat, podobně jako u snídaně, z bílkovin (mléko, jogurt, kefír) a ze sacharidů (pečivo, cereálie, ovoce), také zeleniny. Stejně jako v případě snídaně, by dopolední svačina neměla u dětí nikdy chybět a měly by během dopoledne také dodržovat pitný režim. 

Dopolední svačina by ve výživě dětí neměla chybět
Dopolední svačina by ve výživě dětí neměla chybět

Vhodné příklady dopolední svačiny

  • celozrnný chléb s rostlinným tukem, plátek kvalitní šunky, zelenina
  • vícezrnná Kaiserka se žervé, plátkem sýra, zelenina
  • jogurt, kus ovoce
  • tvarohový dezert, kus ovoce
  • müsli tyčinka, bez přidaného cukru a tuku, kus ovoce
  • kus domácího ovocného koláče
  • ochucený jogurtový nápoj, kus ovoce
  • slunečnicový chléb s tvarohovo – tuňákovou pomazánkou, zelenina
  • grahamová houska s rajčaty a mozzarellou

Oběd

Děti se většinou stravují ve školní jídelně, je tedy vhodné sledovat jídelní lístek, a pokud si jde zvolit variantu, pomoci dítěti s výběrem. Tato varianta stravování je určitě nejvhodnější, vzhledem k dodržení pravidelnosti. Oběd by se měl skládat z bílkovin (maso, sója, tofu, ryba, vejce, luštěniny) a sacharidů (brambory, rýže, těstoviny). Dále by velkou složku měla zastupovat zelenina.

Sledujte školní jídelníček ve výživě dětí
Sledujte školní jídelníček ve výživě dětí

Vhodné příklady oběda ve výživě dětí

  • sójové ragú s kuskusem a zeleninou
  • rizoto se zeleninou a kuřecím masem
  • čočka s vajíčkem a krůtím plátkem
  • kuřecí kapsa plněná rajčaty a mozzarellou s pečeným bramborem
  • pečený losos s listovým špenátem a vařeným bramborem
  • zapečené celozrnné těstoviny se zeleninou a tuňákem
  • špagety s rajčatovou omáčkou, zeleninou a parmazánem
  • hovězí vývar s masem, zeleninou a nudlemi

Odpolední svačina

Odpolední svačina je důležitá, neboť zabraňuje přejídání v pozdějších večerních hodinách. Svačina může být vydatnější, pokud dítě odpoledne sportuje a měla by pak být v podobném složení a množství jako dopolední svačina. Obsahovat by vždy měla bílkoviny (mléčné výrobky) a zeleninu, nebo ovoce.

Vhodné příklady odpolední svačiny

  • zeleninový salát se sýrem a celozrnným chlebem
  • ovocný salát s bílým jogurtem
  • sýr Cottage se zeleninou a knäckebrotem
  • ochucený jogurtový nápoj, kus ovoce
  • ochucené sójové mléko, kus ovoce

Večeře

Může být teplá i studená, určitě by však měla být lehká. Obsahovat by měla bílkoviny (maso, luštěniny, vejce, mléčné výrobky, tofu), sacharidy (pečivo, nebo jiná příloha) a dostatek zeleniny. 

Tipy na lehkou večeři ve výživě dětí
Tipy na lehkou večeři ve výživě dětí

Vhodné příklady večeře ve výživě dětí

  • zeleninový salát s kuřecím masem a celozrnným chlebem
  • těstovinový salát s tuňákem, zeleninou a jogurtem
  • chléb s tvarohovo-zeleninovou pomazánkou
  • zeleninové lečo s vejcem, sýrem a bramborem
  • rybí filé zapečené s rajčaty a sýrem, bramborová kaše
  • šopský salát, knäckebrot
  • zapečená zelenina se sýrem a bramborami
  • kuřecí kousky se zeleninou a rýží
  • dýňová polévka s trochou smetany a krutony

2. večeře

.

Vhodné příklady 2. večeře

  • jogurt
  • tvaroh, nebo sýr
  • kvalitní šunka
  • zelenina, nebo méně sladké ovoce

Nejčastější nedostatky a chyby, kterých se dopouštíme ve výživě dětí

1) nepravidelný příjem potravy

Časté je vynechávání snídaně, nebo vynechávání dopolední svačiny, což může vést k horším školním výkonům, zvýšené únavě, a vzhledem k doplňování nedostatku energie v odpoledních a večerních hodinách vede často k nadváze, až obezitě. Některé děti vynechávají, nebo nejedí školní oběd, což vede opět k poklesu výkonnosti, nadváze, ale také k trávicím potížím.

2) příliš lehká večeře, snahy o dietu

Ve snaze o prevenci obezity by se nikdy jídelníček dítěte neměl přizpůsobovat doporučením pro dospělé s nadváhou, nedostatečný příjem může mít za následek poruchy růstu, nebo špatnou regeneraci tkání. 

Vždy by dítě mělo dostat dostatek energie, ale ve správném nutričním složení.

3) nevhodné složení jídelníčku

Ve stravě českých dětí bývá nadbytek tuků (tučné maso, paštiky, uzeniny, smažená jídla, chipsy, tučné sladkosti) a jednoduchých cukrů (sladkosti, sladké nápoje). Oproti tomu děti ve stravě mají nedostatek ovoce a hlavně zeleniny. Často chybí také ryby, luštěniny, ořechy, semínka a kvalitní rostlinné oleje.

Co nového si můžete přečíst?

close

🤞 Výzva 21 dní do emailu!

Přidejte se k nám a získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech s tipy a radami pro lepší život. Nespamujeme: kdykoli se můžete odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů pro detaily.

close

Výzva 21 zDARma!

Přidejte se k mnoha dalším čtenářkám! Každý den dostanete na váš nejlepší email souhrn informací pro lepší motivaci.

A čekají na vás i dárky a překvapení! Zajímavé čtení pro každou aktivní ženu plné novinek.

Získáte 21 emailů zDARma ve 21 dnech!

Udržíte si motivaci pro zdravý životní styl. Pravidelný souhrn těch nejlepších novinek, které nejspíš neznáte.

Tipy a rady pro lepší život nejen pro ženy!

Zadejte email, na který chodíte nejčastěji. A zkontrolujte si hned zítra schránku, kdyby náhodou spadly motivační emaily do spamu.

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

Diskuze

Shopping Cart
Scroll to Top