fbpx

Sodík, obsažený v soli, je nezbytný pro naší činnost ledvin, také pro rovnováhu buněčného systému a správné trávení. Sodík je také důležitý pro přenos nervových vzruchů a kontrakci svalů. 

Ve skutečnosti se nás ale nedostatek soli netýká. Naopak, nadbytek v našem stravování je velkým problémem. A ačkoli odborníci upozorňují na nutnost obsah soli v naší stravě snižovat, u většiny populace se spíše zvyšuje.

Sůl, cukr, nasycené kyseliny – to patří mezi rizikové živiny
Sůl, cukr, nasycené kyseliny – to patří mezi rizikové živiny

Také cukr, nasycené kyseliny – to patří mezi rizikové živiny, které se podílejí na rozvoji nejrůznějších onemocnění. Studie ukazují, že vyšší příjem soli zvyšuje krevní tlak. Hrozí také vyšší pravděpodobnost rakoviny žaludku, vysoký příjem má také na svědomí vyšší vylučování vápníku močí a proto hrozí větší riziko osteoporózy. 

Doporučení světové zdravotnické organizace

WHO doporučuje příjem 5g soli denně.

Podle studií Evropské komise je v české republice průměrný příjem u mužů cca 16 a u žen 10 gramů denně, což je tedy dvakrát, až třikrát více, než je doporučované množství.

Jak to, že zkonzumujeme tolik soli?

Sůl se jednak objevuje skoro ve všech průmyslově vyráběných potravinách, dále sůl samy přidáváme do pokrmů při vaření, nebo dosolujeme po uvaření. 

Sůl = chuť

Určitě víte, když vaříte například pro malé děti a svůj oblíbený pokrm jim neosolíte, že to najednou prostě není ono?

Existuje spoustu snah jak snížit sůl v některých výrobcích
Existuje spoustu snah jak snížit sůl v některých výrobcích

Existuje spoustu snah jak snížit sůl v některých výrobcích, ale ukazuje se, že to ne vždy lze, aby byla zachována právě chuť výrobku.

Snažit se musíte samy

Omezte konzumaci slaných sýrů a uzenin
Omezte konzumaci slaných sýrů a uzenin

Co udělat proto, abychom sůl v naší stravě adekvátně snížili?

  • Vynechte všechny solené, nezdravé, pochutiny jako jsou chipsy, křupky, které stejně ve zdravém jídelníčku nemají své místo
  • Při vaření zkuste experimentovat a sůl nahrazovat různým kořením, bylinkami, česnekem, nebo třeba parmazánem, z výsledku budete příjemně překvapeny
  • Naučte se jídlo na talíři už nepřisolovat, slánku prostě dejte z dosahu. Nejhorší je zvyk dosolit si jídlo, aniž byste ho vůbec ochutnali
  • Omezte konzumaci slaných sýrů a uzenin
  • Pozor na pečivo z rozmrazeného polotovaru, zkuste si raději upéct své vlastní
  • Úplně vynechte instantní pokrmy
  • Čtěte složení svých oblíbených výrobků – možná budete překvapené, kde všude se ještě sůl skrývá. 

Co ještě můžete udělat pro své zdraví je jednoznačně mít dostatečný pohyb, dorazte si s námi dát kruháč, tento druh sportu si zamilujete:)

close

Výzva 21!

Přidejte se k 29 dalším!

Získáte 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech

Tipy a rady pro lepší život! Udržíte si tak motivaci pro zdravý životní styl.

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

close

🤞 Výzva 21 dní do emailu!

Přidejte se k 29 dalším, a získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech s tipy a radami pro lepší život. Nespamujeme: kdykoli se můžete odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů pro detaily.

🤞 Výzva 21 emailů!

Přidejte se k 29 dalším! Získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech.

Tipy a rady pro lepší život.

Udržte si motivaci pro zdravý životní styl!

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

By Kateřina Feszanicz

Vystudovaná Wellness specialistka na fakultě tělesné výchovy a sportu Palestra. Jsem výživová poradkyně, manažerka aurafit.cz, maminka malého Matyáše, amatérská herečka. Bývalá triatlonistka, nadšená cestovatelka a kuchařka :o)