fbpx

Vitamin K je „vitamin pro naši krev“ 5/21 –

Posledním vitaminem rozpustným v tucích je vitamin K.

Vitamin „K“ jako krev a kosti

Posledním vitaminem rozpustným v tucích je vitamin K. Tento vitamin se vyskytuje ve třech formách. První dvě se vyskytují přirozeně – vitamin K1 v potravinách a vitamin K2 je vytvářen bakteriemi v našich střevech. Třetí forma vitamin K3 se vyrábí synteticky.

Vitamin K je prevencí proti vnitřnímu krvácení a co je pro nás ženy velmi pozitivní – může pomoci zmírnit silné menstruační krvácení.
Vitamin K je prevencí proti vnitřnímu krvácení a co je pro nás ženy velmi pozitivní – může pomoci zmírnit silné menstruační krvácení.

Základní funkci má vitamin K v regulaci srážení krve. Je tak prevencí proti vnitřnímu krvácení a co je pro nás ženy velmi pozitivní – může pomoci zmírnit silné menstruační krvácení.

Vitamin K má také velký význam pro zdraví našich kostí. Podporuje totiž tvorbu kostní tkáně a současně zabraňuje vylučování vápníku z kostí. Těmito účinky působí preventivně proti osteoporóze, která postihuje bohužel častěji ženy především v období menopauzy.

Vitamin K působí preventivně proti osteoporóze, která postihuje bohužel častěji ženy především v období menopauzy
Vitamin K působí preventivně proti osteoporóze, která postihuje bohužel častěji ženy především v období menopauzy

Zpátky do minulosti

Co se historie vitaminu K týče, přišli na jeho potřebu dánští vědci ve 30. letech minulého století. Krvácivé stavy u kuřat živených potravou bez tuku totiž vyřešili podáváním látky obsažené ve vojtěšce. Právě tato látka byla později nazvána vitamin K podle slova koagulace (=srážlivost).
O důležitosti vitaminu K pro naše tělo svědčí i skutečnost, že roku 1943 byla udělena Nobelova cena za objevení jeho chemické podstaty.

Vitamin K má název podle slova koagulace, srážlivost
Vitamin K má název podle slova koagulace, srážlivost

Bakterie jako pomocníci

Jak již víme, vitamin K je zčásti vytvářen naší střevní mikroflórou. Tato produkce hradí denní potřebu vitaminu zhruba z poloviny a zbytek už je na nás a naší pestré stravě. Doporučená denní dávka, kterou je nutné přijmout z potravin, je zhruba 1 mikrogram na kilogram tělesné hmotnosti – např. pro 60 kg ženu se tak doporučuje přijmout 60 mikrogramů vitaminu K. 

Dejte „zelenou“ zelené zelenině! 😊

Vzhledem k tomu, že vitamin K vzniká v zelených částech rostlin, je jeho nejlepším zdrojem zelená listová zelenina (špenát, kapusta, zelí). Dále také brokolice, luštěniny, některé rostlinné oleje (sójový, olivový), avokádo či kiwi. Dostupnost vitaminu K z listové i ostatní zeleniny znatelně zvýšíte přídavkem tuku. Ze živočišných zdrojů stojí určitě za zmínku játra, maso, mléko a vejce. 

Dostupnost vitamin K z listové i ostatní zeleniny znatelně zvýšíte přídavkem tuku
Dostupnost vitaminu K z listové i ostatní zeleniny znatelně zvýšíte přídavkem tuku

Význam v každém věku

Díky produkci tohoto vitaminu střevní mikroflórou bývá jeho nedostatek vzácný. Může k němu však dojít například při onemocnění jater, poruše vstřebávání tuků nebo při užívání antibiotik, která nám zničí právě i ty zdraví prospěšné bakterie.

Nedostatek vitaminu K

Nedostatek vitaminu K může být častěji pozorován u novorozenců, jejichž střevní bakterie se teprve postupně vyvíjí. Mateřské mléko je navíc na vitamin K poměrně chudé. Nedostatek se projevuje sníženou srážlivostí krve, krvácením z nosu, bolestmi či silným krvácením při „našich dnech“, špatně se hojícími ranami nebo sklonem k tvorbě modřin. Nízký příjem vitaminu K také zvyšuje riziko osteoporotických zlomenin. 

Vitamin K se částečně ukládá v naší tukové tkáni, jeho rezerva v těle je však malá. Předávkování či nadbytek se projevuje kupříkladu horečkou, nechutenstvím a podobně.

Avšak určitě není třeba mít ode dneška strach dát si porci oblíbeného salátu, tento stav nastává pouze zřídka, a to především při nesprávném užití doplňků stravy. 

close

🤞 Výzva 21 dní do emailu!

Přidejte se k nám a získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech s tipy a radami pro lepší život. Nespamujeme: kdykoli se můžete odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů pro detaily.

close

Výzva 21 zDARma!

Přidejte se k mnoha dalším čtenářkám! Každý den dostanete na váš nejlepší email souhrn informací pro lepší motivaci.

A čekají na vás i dárky a překvapení! Zajímavé čtení pro každou aktivní ženu plné novinek.

Získáte 21 emailů zDARma ve 21 dnech!

Udržíte si motivaci pro zdravý životní styl. Pravidelný souhrn těch nejlepších novinek, které nejspíš neznáte.

Tipy a rady pro lepší život nejen pro ženy!

Zadejte email, na který chodíte nejčastěji. A zkontrolujte si hned zítra schránku, kdyby náhodou spadly motivační emaily do spamu.

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

Shopping Cart
Scroll to Top