fbpx

Vitamin B9 19/21 – “21 doplňků pro ženy

(Nejen) budoucí maminky, pozor!


Vitamin B9 neboli kyselina listová se někdy také označuje jako folát či folacin. Kyselina listová patří do vitaminů skupiny B a je tedy rozpustná ve vodě. Na začátek můžeme zmínit, že tento vitamin potřebujeme pro krvetvorbu, konkrétně pro tvorbu, dozrávání, správnou stavbu a funkci červených krvinek. Význam má také kyselina listová pro náš imunitní systém a nervovou soustavu. Velmi důležitou roli sehrává při dělení buněk a syntéze nukleových kyselin, tedy látek potřebných pro produkci genetického materiálu (RNA a DNA).

V neposlední řadě chrání vitamin B9 naše cévy před aterosklerózou a s tím souvisejícími zdravotními problémy.
V neposlední řadě chrání vitamin B9 naše cévy před aterosklerózou a s tím souvisejícími zdravotními problémy

Tato funkce je velmi důležitá například při spermatogenezi (tvorbě spermií u mužů) a hlavně také v těhotenství. Dostatečný příjem kyseliny listové před otěhotněním a v průběhu těhotenství následně snižuje riziko zdravotních komplikací jak u matky (potrat) tak i u dítěte (vývojové vady).

V neposlední řadě chrání vitamin B9 naše cévy před aterosklerózou a s tím souvisejícími zdravotními problémy. 

Historie kyseliny listové

Název kyselina listová si vitamin B9 vysloužil tím, že byl poprvé izolován ze zelených listů špenátu
Název kyselina listová si vitamin B9 vysloužil tím, že byl poprvé izolován ze zelených listů špenátu


Název kyselina listová si vitamin B9 vysloužil tím, že byl poprvé izolován ze zelených listů špenátu. Již v minulém století se vědělo o významu tohoto vitaminu pro těhotné ženy a kyselina listová se tak přidávala do jejich výživy především k prevenci anémie (chudokrevnosti). 

Vitamin B9 kolik je ho potřeba denně?


Udává se, že bychom denně měli přijmout přibližně 300 µg (mikrogramů) kyseliny listové. Jelikož je opravdu důležitá pro těhotné ženy, v těhotenství a před plánovaným otěhotněním se tato dávka zvyšuje až dvojnásobně. S potřebnou dávkou Vám ale určitě poradí i Váš gynekolog. 😊

Listy nejsou jenom pro zvířata 😊


Jak již název a historie kyseliny listové napovídají, skvělým zdrojem tohoto vitaminu je listová zelenina (špenát, salát, chřest).

Dále můžeme vitamin B9 získat konzumací luštěnin, řepy, fazolí, ořechů, celozrnných obilovin ale také z kvasnic, jater, vajec a mléka. Je dobré opět myslet na skutečnost, že využitelnost kyseliny listové z živočišných zdrojů je obecně větší. 

Rizika nadbytku a nedostatku

Nedostatek vitaminu B9 se může projevovat celkovou slabostí, podrážděností, nechutenstvím
Nedostatek vitaminu B9 se může projevovat celkovou slabostí, podrážděností, nechutenstvím


Po vysokém příjmu kyseliny listové zatím nebylo pozorováno žádné závažné toxické působení. U citlivých jedinců by se však mohla objevit alergická reakce například na kůži. Zároveň některé studie uvádějí, že dlouhodobý nadměrný příjem kyseliny listové může snižovat využitelnost zinku.

Opět tedy platí všeho s mírou! 

Nedostatek se může projevovat celkovou slabostí, podrážděností, nechutenstvím, průjmy, záněty v dutině ústní či dalšími nespecifickými příznaky. Mezi závažnější následky deficitu kyseliny listové patří anémie a vyšší hladina aminokyseliny homocysteinu v krvi, která zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění (např. infarktu).

Především pro těhotné ženy je nedostatek vitaminu B9 nebezpečný a je potřeba si na něj dávat pozor. Nedostatečný příjem totiž může zapříčinit předčasný či obtížný porod a u dítěte způsobuje poruchy růstu až rozštěpy páteře, patra, rtu, čelisti… 

Vitaminy jsou velmi důležitou součástí pro správně fungující tělo, dalším krokem ke zdraví je pohyb.

K nám do Auafit.cz se nemusíte bát dorazit, u nás je zkušební trénink zdarma a vždy máte k dispozici trenérku, který Vám moc ráda poradí.

close

🤞 Výzva 21 dní do emailu!

Přidejte se k nám a získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech s tipy a radami pro lepší život. Nespamujeme: kdykoli se můžete odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů pro detaily.

close

Výzva 21!

Přidejte se k nám!

Získáte 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech

Tipy a rady pro lepší život! Udržíte si tak motivaci pro zdravý životní styl.

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

Shopping Cart
Scroll to Top