fbpx

Vegetariánství a veganství ve fitness a sportu 1/1

Vegetariáni a vegani jsou často považováni za „blázny“, kteří nejedí maso (vejce, mléčné výrobky atd.), vypadají nezdravě, chodí v batikovaném oblečení s dredama na hlavě, možná cvičí jógu, meditují a vůbec jsou celí dost divní 🙂

Ať už jsou důvody k tomuto způsobu života jakékoliv (zdravotní, etické, ekologické, duchovní atd.), vegetariánství a stravování si získává každým dnem stále více příznivců a i ve světě fitness a sportu se těší veliké oblibě.

Vegetariánství a veganství ve fitness a sportu může být i životní styl
Vegetariánství a veganství ve fitness a sportu může být i životní styl

Na co si tedy dát při vege stravování pozor?

Pestrá strava

Zapomeňte na to, že maso nahradíte hromadou těstovin, pečiva a rýže. Do jídelníčku místo toho zařaďte dostatek luštěniny, pseudoobilnin (amarant, quinoua, pohanka), mořské řasy, tempeh nebo lněné semínko. Konzumujte velké množství čerstvé zeleniny. Jak ve formě salátů, tak tepelně upravenou – výborná je dušená či zapečená. Denně snězte alespoň 1 kus ovoce.

Do jídelníčku místo toho zařaďte dostatek luštěniny

Dostatek kvalitních bílkovin

Zejména při zvýšené zátěži je dostatečný přísun kvalitních proteinů nezbytný pro správný růst a regeneraci svalstva. Objevte tedy potraviny jako je tempeh , tofu, natto, klaso či seitan. U sóji dbejte na kvalitu a nikdy nekupujte GMO* výrobky. Zařadit můžete i kvalitní raw proteiny. Nabídka je pestrá. Vyzkoušejte konopný, hrachový, rýžový či dýňový protein. Mnohé z nich jsou zdrojem všech esenciálních aminokyselin. Dalším perfektním doplňkem stravy je spirulina či řasa chlorella.

Kvalitní zdroj tuků v přiměřeném množství

Nenasycené tuky jsou součástí rostlinných olejů a ořechů. Tento druh tuků působí na náš organismus příznivě a dokonce snižuj riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění. Nejvhodnějšími zdroji nenasycených tuků jsou kvalitní oleje lisované za studena. Střídejte konopný, olivový, lněný, dýňový atd..  Pro tepelnou úpravu vyzkoušejte kokosový olej či mléko. Ořechy a semínka jezte v přírodní podobě – tedy nepražené, nesolené.  Ořechy doporučuji před konzumací  na pár hodin namočit do vody a poté propláchnout. Ale pozor, všeho s mírou. Pokud si hlídáte štíhlou linii, u tuků to platí obzvlášť!

Dostatek železa

Vegani  mají v jídelníčku většinou zastoupeno vyšší množství potravin obsahující železo, než konvenčně se stravující lidé – rozdíl je ovšem v jeho vstřebatelnosti. Z rostlinných zdrojů je vstřebatelnost železa oproti živočišným nižší.  Zaměřte se proto na přirozené zdroje jako zelená listová zelenina.  Pijte čerstvé zeleninové šťávy, krom železa obsahují i kvalitní bílkoviny a jsou doslova vitaminovou bombou.

 Pijte čerstvé zeleninové šťávy, krom železa obsahují i kvalitní bílkoviny a jsou doslova vitaminovou bombou.
Pijte čerstvé zeleninové šťávy, krom železa obsahují i kvalitní bílkoviny a jsou doslova vitaminovou bombou.

Rostlinná strava(vegetariánství), pokud se aplikuje správně (!), skrývá úžasná pozitiva.

Nezáleží, zda sportujete rekreačně nebo máte vyšší ambice. Při vyváženém a pestrém jídelníčku budete hýřit energií a dobrou náladou a Vaše tělo se Vám za tuto péči bohatě odvděčí 🙂

Vegetariánství může být i zajímavá a pestrá záležitost
Vegetariánství může být i zajímavá a pestrá záležitost

*GMO = Geneteicky modifikovaný organismus

Víte jaké máme druhy diet, nejen vegetariánství je pro někoho životní styl

Jednodruhová dieta

Celý den jíte pouze jednu potravinu, a to v libovolném množství. Nejčastěji to bývá pouze rýže, nebo jen jablka či vejce. Nedá se držet dlouho, protože by se začaly projevovat zdravotní problémy. Po vysazení se dají předpokládat sklony k jo-jo efektu. Při opakování této diety si zahráváte se svým zdravím.

Zónová dieta

Ve stravě dodržujete přesný poměr mezi sacharidy, tuky a bílkovinami (40 % sacharidů, 30 % bílkovin, 30 % tuků).
Pokud je dieta správně sestavená, sacharidy jsou přesunuty do dopoledních hodin a do oběda, pak je to velmi vhodná forma diety, kterou můžete držet dlouhodobě. Není založena na nesmyslech a nebudou vám při ní chybět důležité živiny.

Ananasová dieta

Spočívá v údajné schopnosti fermentu bromelainu pomáhat při spalování tuků. Bromelain se pravda v ananasu nachází, ale ne v sladkém mase plodu, nýbrž v kmenu. Lze jej koupit i ve formě výtažku. Nevýhodou je že, sladká část ananasu je pochopitelně plná ovocného cukru fruktozy.

Dělená strava

Původní návrh diety podle Dr. Haye vypadal poněkud jinak, než byl u nás prezentován, ale princip je tento: opět se oddělí uhlohydráty od tuků a každé se konzumuje jindy. V některých variantách stačí 4 hodiny po sobě, v jiných musí odstup trvat celý den. Nedochází pak údajně k hnití ve střevech, plynnatosti atd.

Pokud byste potřebovala více s něčím poradit neváhejte navštívit aurafit.cz, trenérka Vám ráda se vším poradí:)

close

🤞 Výzva 21 dní do emailu!

Přidejte se k nám a získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech s tipy a radami pro lepší život. Nespamujeme: kdykoli se můžete odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů pro detaily.

close

Výzva 21 zDARma!

Přidejte se k mnoha dalším čtenářkám! Každý den dostanete na váš nejlepší email souhrn informací pro lepší motivaci.

A čekají na vás i dárky a překvapení! Zajímavé čtení pro každou aktivní ženu plné novinek.

Získáte 21 emailů zDARma ve 21 dnech!

Udržíte si motivaci pro zdravý životní styl. Pravidelný souhrn těch nejlepších novinek, které nejspíš neznáte.

Tipy a rady pro lepší život nejen pro ženy!

Zadejte email, na který chodíte nejčastěji. A zkontrolujte si hned zítra schránku, kdyby náhodou spadly motivační emaily do spamu.

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

Shopping Cart
Scroll to Top