fbpx

Vitamin B12 20/21 – “21 doplňků pro ženy“

Zdravá krev


Posledním vitaminem z vitaminů skupiny B rozpustných ve vodě je vitamin B12, jinak označovaný jako kobalamin. Důležitou součástí molekuly tohoto vitaminu B12 je prvek kobalt, proto také získal název kobalamin. Některé funkce vitaminu B12 v lidském těle jsou podobné těm, které má kyselina listová (vitamin B9). Jedná se například o syntézu nukleových kyselin, které jsou součástí RNA a DNA nebo o ochranu našich cév před aterosklerózou a s tím spojenými onemocněními. Nezastupitelnou roli má vitamin B12 v tvorbě červených krvinek a hemoglobinu (krevní barvivo).

Díky tomu mají červené krvinky správnou velikost a jsou schopny přenášet kyslík po našem těle. Kobalamin je dále důležitý pro nervovou soustavu, jelikož se podílí na tvorbě obalu (tzv. myelinu), který chrání nervová vlákna a zajišťuje jejich správnou funkci. V souvislosti s tím bylo také zjištěno, že má vitamin B12 pozitivní vliv na naši paměť a celkovou duševní pohodu. 

Tělo si dokáže poradit


Zajímavostí u tohoto vitaminu je, že se nám do těla vstřebává až v konečné části tenkého střeva, přičemž ostatní vitaminy se vstřebají už dříve. Aby tuto dlouhou cestu zvládl a nebyl nijak poškozen, naváže se na speciální látku produkovanou žaludkem – tzv. vnitřní faktor, která ho ochrání před všemi enzymy a je tak dopraven až do nejzazší části tenkého střeva. 

Vitamin B12, jaké je doporučené množství


Potřebná denní dávka vitaminu B12 se udává okolo 3 µg (mikrogramů). Na větší množství musí dbát především ženy v těhotenství a maminky, které kojí. Pozor na dostatečný příjem kobalaminu by si rozhodně měli dávat vegetariáni a vegani.

V následující části se dozvíte proč! 

Být masožravcem se vyplatí


Vitamin B12 se od ostatních vitaminů liší tím, že se nachází pouze v potravinách živočišného původu. Zdrojem kobalaminu v naší stravě jsou tak hlavně játra, maso, mléko, ryby, vejce a sýry. Tento vitamin B12 je syntetizován i některými mikroorganismy a malá množství vitaminu B12 se tak mohou vyskytovat například v kyselém zelí, fermentované zelenině (např. kimchi) nebo v pivu (které ale samozřejmě nedoporučujeme jako primární zdroj vitaminu B12) 😊. Určitý obsah může být také v mořských řasách nori a některých houbách (např. schiitake).

 Tento vitamin B12 je syntetizován i některými mikroorganismy a malá množství vitaminu B12 se tak mohou vyskytovat například v kyselém zelí
Tento vitamin B12 je syntetizován i některými mikroorganismy a malá množství vitaminu B12 se tak mohou vyskytovat například v kyselém zelí

Dávka vitaminu B12, kterou z těchto neživočišných potravin získáme, však rozhodně není dostatečná. 

Jak je to s nedostatkem a nadbytkem vitaminu B12?


Na rozdíl od ostatních ve vodě rozpustných vitaminů si naše tělo dokáže ukládat nadbytek vitaminu B12 v játrech. To však neznamená, že nemusíme tento vitamin pravidelně doplňovat. Zároveň je dobré zmínit, že i přesto, že si naše tělo vitamin B12 skladuje, nebyly pozorovány žádné toxické účinky při příjmu většího množství. Nemusíte se tedy určitě bát, dát si nějaký pořádný steak. 😊 

Nebojte se dát si pořádný steak
Nebojte se dát si pořádný steak

Nedostatek vitaminu B12 nebývá příliš častý a u běžně se stravujících lidí, kteří nevyřazují ze svého jídelníčku potraviny živočišného původu, se téměř nevyskytuje. Setkáváme se s ním tedy především u vegetariánů nebo ještě častěji u veganů. Tyto osoby by si měly rozhodně množství přijatého kobalaminu hlídat a doplňovat jeho množství vhodnými přípravky či konzumací potravin, které se o tento vitamin obohacují.

Nedostatkem vitaminu B12 mohou být ohroženi také pacienti s poruchou jeho vstřebávání, která může být způsobena nedostatečnou tvorbou vnitřního faktoru v žaludku. 

Mezi příznaky deficitu kobalaminu patří únava, dušnost při námaze a poruchy růstu. Dalšími závažnými komplikacemi při nedostatečném příjmu vitaminu B12 jsou různé druhy anémie a závažné neurologické poruchy (ztráty paměti atd.).

Dalšími závažnými komplikacemi při nedostatečném příjmu vitaminu B12 jsou různé druhy anémie a závažné neurologické poruchy
Dalšími závažnými komplikacemi při nedostatečném příjmu vitaminu B12 jsou různé druhy anémie a závažné neurologické poruchy

Stejně jako při nedostatku kyseliny listové, dochází i v případě deficitu kobalaminu ke zvýšené hladině homocysteinu v krvi, který je rizikovým faktorem pro onemocnění srdce a cév. 

Další články související s vitaminy najdete na kruhový.cz , pokud byste potřebovala poradit s cvičení, neváhejte oslovit naše fitness aurafit.cz 🙂

close

🤞 Výzva 21 dní do emailu!

Přidejte se k nám a získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech s tipy a radami pro lepší život. Nespamujeme: kdykoli se můžete odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů pro detaily.

close

Výzva 21 zDARma!

Přidejte se k mnoha dalším čtenářkám! Každý den dostanete na váš nejlepší email souhrn informací pro lepší motivaci.

A čekají na vás i dárky a překvapení! Zajímavé čtení pro každou aktivní ženu plné novinek.

Získáte 21 emailů zDARma ve 21 dnech!

Udržíte si motivaci pro zdravý životní styl. Pravidelný souhrn těch nejlepších novinek, které nejspíš neznáte.

Tipy a rady pro lepší život nejen pro ženy!

Zadejte email, na který chodíte nejčastěji. A zkontrolujte si hned zítra schránku, kdyby náhodou spadly motivační emaily do spamu.

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

Shopping Cart
Scroll to Top