fbpx

Prázdné kalorie, jaké je 1 nepsané pravidlo

Prázdné kalorie, co to vůbec znamení, chcete-li žít zdravěji a omezit ve svém jídelníčku zbytečné kalorie navíc, je důležité začít výběrem správných potravin. Kalorické hodnoty potravin najdete na každém obalu a pomohou Vám tak zorientovat se v běžně používaných potravinách.

Výdej energie

Základním pravidlem je, že výdej energie by měl být v rovnováze s jejím příjmem, aby si tělo neukládalo „zásoby“. Není nutné se striktně držet nejnižší kalorické hodnoty potravin, ale také dbát na správný poměr živin. Kalorické hodnoty potravin jsou pouze orientačním pomocníkem pro změnu Vašeho jídelníčku v případě, že se rozhodnete pro změnu životního stylu konzumací zdravých potravin.

Kalorické hodnoty potravin jsou pouze orientačním pomocníkem
Kalorické hodnoty potravin jsou pouze orientačním pomocníkem

A jaké potraviny tedy vyřadit?

Nejčastějším problémem u lidí s nadváhou nebo obezitou jsou ve stravě takzvané prázdné kalorie. Tyto kalorie se nacházejí v potravinách, které mají vysoký obsah kalorií, ale za to velmi málo živin.

Jak jsou na tom sladkosti

Nejčastěji se prázdné kalorie přijímají v potravinách obsahujících bílý cukr. Ten můžeme najít především v koláčích, sušenkách, sladkostech, cukrovinkách, nealkoholických nápojích a v mnoho dalších potravinách obsahujících přidané cukry.

Nejčastěji se prázdné kalorie přijímají v potravinách obsahujících bílý cukr

Kromě toho, že je cukr zdrojem prázdných kalorií, podporuje také vznik obezity či cukrovky. Ve skutečnosti potřebuje lidský organismus jen velmi malé množství cukru.

Zkuste tedy ovládnout chutě na sladké, a snížit tak příjem prázdných kalorií.

Co je příčinou těchto chutí a jak je zahnat?

  • Přirozený vývoj – jako první jsme ochutnali sladké mateřské mléko.
  • Nepravidelné stravování – vynechávání pokrmů. Jezte pravidelně!
  • Nedostatek bílkovin v jídelníčku – bílkoviny zahání hlad i chutě.
  • Konzumace potravin s vysokým glykemickým indexem – sladkého.
  • Nedostatek spánku, fyzická zátěž.
  • Stres.
  • Nedostatečný pitný režim.
  • Nedostatečný příjem vlákniny – zelenina, ovoce.
  • A mnoho dalšího…
Příjem zeleniny je velmi důležitou součástí jídelníčku

K doporučení také patří omezit jedení rafinovaných obilovin, jako je bílý chléb nebo bílá rýže. Pokuste se je nahradit celozrnnými variantami. Minimalizovat konzumaci pizzy, limonád, energetických nápojů, zmrzlin a vyhýbat se fastfoodům, které jsou synonymem prázdných kalorií.

Na co se často zapomíná

Na co se často zapomíná a opomíjí je alkohol a příjem alkoholických nápojů. Ty jsou totiž prázdnými kaloriemi přímo přeplněné. Některá vína sice obsahují vitamín C a pivo vitamin B, jejich množství je ale v porovnání s kaloriemi zanedbatelné.

Negativní důsledky

Mezi negativní důsledky alkoholu patří fakt, že kalorie, které tělo z něj příjme, se přeměňují na tuk. Vysoký příjem kalorií se odrazí v játrech a viditelných tukových zásobách. Proto je lepší si zvolit potraviny s menším prázdných kalorií, jako je neslazená jablečná šťáva, voda, sodovka bez přidaného cukru, bylinné čaje. Zdravou jistotou je vždy ovoce a zelenina.

Zdravou jistotou je vždy ovoce a zelenina.
Zdravou jistotou je vždy ovoce a zelenina

Když už náhodou zhřešíte, skočte k nám do aurafit.cz na trénink a pokud to u nás ještě neznáte dorazte na zkušební trénink zdarma.

Součástí jídelníčku jsou i prázdné kalorie, proto se jim nevyhýbejte
Součástí jídelníčku jsou i prázdné kalorie, proto se jim nevyhýbejte

Kam se spotřebuje energie v těle

Energie se přijme v podobě jídla, tělo ji využije na tzv. bazální metabolismus.  Ten spotřebuje až 65 procent energie a představuje množství energie, kterou tělo potřebuje k udržení základních životních funkcí za optimálních podmínek v klidovém stavu. Tato hodnota je u každého jiná a hodnotu si můžete vypočítat přes BMR tabulky, kde doplníte hodnotu vašeho věku, výšku a hmotnost, a dostanete výsledek, výsledek je přibližný. Přesnou hodnotu vám výpočítá vyživový poradce, nebo trenérka.

Pokud si nevíte rady s výpočtem neváhejte poprosit o radu naše trenérky, diskutovat můžete i Váš jídelníček a vhodné suroviny.

Ke shození 1 kg tuku je potřeba spálit až 7200 kalorií a to není málo. Výbornou volbou je rotoped, či orbitrek. V Auře máme kondiční místnosti, kde se můžete koukat u toho i na váš oblíbený film.

Spalování tuků se stane pro Vás zábavou.

V minulosti se počet kalorií v potravinách měřilo tak, že tyto potraviny dali do hrnce s vodou a tam je v další nádobě spálili.

close

🤞 Výzva 21 dní do emailu!

Přidejte se k nám a získejte postupně 21 emailů ZDARMA ve 21 dnech s tipy a radami pro lepší život. Nespamujeme: kdykoli se můžete odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů pro detaily.

close

Výzva 21 zDARma!

Přidejte se k mnoha dalším čtenářkám! Každý den dostanete na váš nejlepší email souhrn informací pro lepší motivaci.

A čekají na vás i dárky a překvapení! Zajímavé čtení pro každou aktivní ženu plné novinek.

Získáte 21 emailů zDARma ve 21 dnech!

Udržíte si motivaci pro zdravý životní styl. Pravidelný souhrn těch nejlepších novinek, které nejspíš neznáte.

Tipy a rady pro lepší život nejen pro ženy!

Zadejte email, na který chodíte nejčastěji. A zkontrolujte si hned zítra schránku, kdyby náhodou spadly motivační emaily do spamu.

Nebudeme spamovat! Kdykoli se lze odhlásit viz Zásady ochrany osobních údajů.

Shopping Cart
Scroll to Top